Paul’s grootvader vertelt hem dat hij ‘een mensch’ moet zijn, een persoon met integriteit en karakter. Een mensch komt altijd op voor degenen die mishandeld worden. Hij vertelt Paul over zijn eigen moeder, die een tiener was toen Kozakken haar ouders vermoordden omdat ze joods waren. Maar Paul voelt druk van zijn ouders, die niet willen dat hij Johnny ziet omdat ze samen in de problemen zijn gekomen, en van de terloops onverdraagzame studenten op zijn nieuwe college. Hij wil erbij horen. En hij krijgt te maken met steeds gecompliceerdere en moeilijkere situaties die de mens uitdagen.

De oprechtheid en goede bedoelingen van de movie zijn voelbaar, evenals de ambities om de verkiezing van Ronald Reagan en het toekomstperspectief van Donald Trump als verbonden met de moeilijkheden waarmee Johnny wordt geconfronteerd en de uitdagingen van het mensch zijn. De movie creëert een levendig en suggestief gevoel van tijd en plaats en veel scènes, vooral die met Repeta en Hopkins, zijn ontroerend. Hathaway als de moeder is aanhankelijk, geamuseerd en soms toegeeflijk met Paul. De verschuiving als ze hem verdedigt naar de directeur en dan als ze eenmaal uit zijn kantoor zijn, wanneer ze kan zeggen wat ze echt denkt, is een van de beste scènes van de movie. En het raakt haar diep als het voor ons duidelijk is, zo niet voor Paul, dat ze heel droevig nieuws heeft gehad.

Maar de movie is minder dan succesvol in het creëren van andere authentieke personages. Strongs vader is beledigend of zachtaardig en begripvol zoals de verhaallijn nodig heeft, een verandering die niet voldoende wordt gerechtvaardigd door wat hij heeft meegemaakt. De rol van broer en leraar op een openbare college zijn bijna karikaturen.

Het meest verontrustend is het falen van het script om ons een volledig gerealiseerd, authentiek personage voor Johnny te geven. De movie is grotendeels een verontschuldiging aan Johnny en aan alle andere kinderen zoals hij die thuis niet voldoende werden verzorgd en die fixed werden mishandeld door alle mensen en structuren die hen hadden moeten ondersteunen. Het is hartverscheurend om te zien hoe Johnny wordt beledigd door zijn leraar en door oudere zwarte kinderen die hem uitlachen omdat hij ervan droomt om voor NASA te werken. Waarom zou hij niet zo ver mogelijk van deze planeet weg willen komen?

Webb is een jonge artiest en hij zegt veel alleen met zijn ogen. Zijn gezicht licht op in die paar momenten dat Johnny een gevoel van hoop en verbinding heeft. Maar Johnny’s karakter is onderschreven, een verzameling attributen meer dan een persoonlijkheid. Hij krijgt niet dezelfde innerlijkheid die we bij andere personages zien en dat voelt als gewoon een andere manier om hem teleur te stellen.

Nu te zien in geselecteerde theaters, met een brede launch op 4 november.