Vanuit een sociaal-politiek perspectief is vooral de derde lijn fascinerend. Hoewel er een vrouwelijke verslaggever was, Roya Karimi genaamd, die verslag deed van het verhaal van Spider Killer – de naam kwam van de veronderstelling dat hij slachtoffers naar zijn dodelijke internet lokte – is Rahimi de creatie van Abbasi, en ze is een opvallend en gedenkwaardig personage, niet alleen voor haar onverschrokken, methodische manier om het verhaal na te jagen, maar ook voor haar zelfbewuste manier van omgaan met de mannen die ze tegenkomt. Een daarvan is een verslaggever die informatie met haar deelt (hij heeft tapes van de telefoontjes die de moordenaar naar hem heeft gedaan om zijn misdaden te verklaren en te onthullen waar de lichamen kunnen worden gevonden) en die collegiaal genoeg is, maar haar ook niet bevalt door te onthullen dat hij geruchten over haar problemen heeft gehoord met een redacteur in Teheran (volgens haar werd ze ontslagen omdat ze zijn avances weigerde). Een andere man, een officier die de leiding heeft over de zaak, kan niet uitleggen waarom de politie zes maanden geen idee heeft van de moordenaar, maar biedt aan om haar meer te vertellen als ze met hem uitgaat. En dan is er een geestelijke die bruusk de beweringen van de moordenaar van goddelijke sanctie afwijst, maar ook meer bezorgd lijkt te zijn over het negatieve beeld dat hij aanneemt dat de verhalen van Rahimi zullen creëren.

In al deze interacties krijgen we een duidelijk, veelzijdig beeld van de vele obstakels en uitdagingen waarmee Iraanse vrouwen worden geconfronteerd – de dreiging van seriemoordenaars komt natuurlijk veel minder vaak voor dan talloze alledaagse minachtingen. Abbasi’s weergave van deze realiteit heeft niets polemisch aan; het is overtuigend juist omdat het zo realistisch en genuanceerd is.

Evenzo portretteert de movie Saeed niet als een soort kwijlend monster. Hij is natuurlijk geobsedeerd door zijn vreselijke werk, maar zet het voort met de kalme weloverwogenheid van een ambachtsman. Als zijn vrouw en drie kinderen bij haar ouders zijn, gaat hij op jacht op zijn motor, zoekt een prostituee en neemt haar mee terug naar zijn appartement, waarna hij haar wurgt met haar hoofddoek (een bittere ironie die geen nadruk behoeft). Hij lijkt meestal ‘normaal’, afgezien van zijn misdaden, hoewel er aanwijzingen zijn voor PTSS tijdens de oorlog als hij tijdens een familie-uitje naar zijn zoon blaast.

Hoewel dit verhaal inherente fascinaties heeft die vergelijkbaar zijn met die van andere soortgelijke verhalen – en laten we eerlijk zijn, we worden momenteel overspoeld met waargebeurde misdaadverhalen van elke beschrijving – slaagt “Holy Spider” als een kunstwerk vanwege Abbasi’s geweldige vaardigheden als een filmmaker (zijn vorige movie was de eindeloos griezelige “Grens”, die een brede internationale distributie ontving). Van second tot second, scène na scène, zowel dramatisch als stilistisch, maakt de movie indruk met zijn zorgvuldige controle, aandacht voor element en feilloze subtiliteit. En de uitvoeringen die Abbasi krijgt van Zar Amir Ebrahimi (ze received Beste Actrice in Cannes) en Mehdi Bajestani zijn gewoon twee van de meest meeslepende en goed gerealiseerde die ik dit jaar heb gezien.